Pivo nelze označit v reklamě za „bekömmlich" („dobře stravitelné"). Tento závěr plyne z rozsudku německého BGH ze dne 17.05.2018, sp. zn. ZR 252/16.
Údaj typu „dobře stravitelné" v reklamě na pivo
Žalobcem byl Verband Sozialer Wettbewerb (VSW) a žalovaným malý pivovar v Algavě (německy Allgäu), tj. v oblasti nacházející se na jih od bavorského Švábska. Pivovar již od roku 1930 propagoval své pivo reklamním sloganem „Wohl bekomm's" a v internetové reklamě tři své piva z objemovými jednotkami alkoholu od 2,9 bis 5,1 procent inzeroval mj. s podobně tradičním označením „bekömmlich" (v českém překladu nejspíše jako „dobře stravitelný").
Již předchozí instance měly za to, že výraz „bekömmlich" bude většinou spotřebitelů vnímán jako „zdravý", „lehce stravitelný", „žaludek šetřící" apod. K tomuto závěru se připojil i BGH, čímž se se ale odchýlil od dosavadního mírnějšího přístupu: V roce 2011 v souvislosti s bylinným likérem nebyl BGH u výrazů „wohltuend" und „bekömmlich" zdaleka tak přísný - tehdy prosazoval pojetí, že tyto výrazy jsou v reklamě na alkoholické nápoje přípustné.
Proč je toto rozhodnutí zajímavé i v kontextu českého práva
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 ze dne 20. prosince 2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin (Health-Claims) v čl. 4 odst. 3 písm. a) zakazuje na nápojích obsahem alkoholou na 1,2% objemových uvádět jakákoliv zdravotní tvrzení a taktéž ani výživová tvrzení, s výjimkou údajů o sníženém obsahu alkoholu nebo energetické hodnoty.
Současně máme podobnou úpravu pro reklamu na alkohol i v zákoně o regulaci reklamy. Ustanovení § 4 písm. e) tohoto zákona zakazuje tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů. V českém právu je za alkoholický považován již nápoj s obsahem více než 0,5 % objemových ethanolu (zák. č. 65/2017 Sb.).
Závěr BGH
Oproti roku 2011 je zřejmý rozdíl v přístupu na úrovni nejvyššího soudu. I údaje, ze kterých plyne, že nápoj nemá (až tolik) škodlivé účinky, které by jinak mít mohl, jsou stále údaji o zdravotních účincích. Pojem „bekömmlich" u potravin vzbuzuje dojem, že jsou dobře stravitelné a nezatíží tolik tělo - právě v tomto smyslu podle BGH pochopí výraz běžní spotřebitelé. Zdaleka tedy nejde o jen lehčí chuť piva (tímto argumentem se marně oháněl žalovaný pivovar).
Rozhodnutí je v souladu se závěry ESD formulované u stejného označení (bekömlich) v případě vína.